colliecorner

Alla inlägg den 16 februari 2010

Av Marie - 16 februari 2010 15:09

Sanningen om tandvården...eller bara tråkigt faktum lite här o var?

Ja, nu tycker jag att det börjar på vara dags att reda ut lite begrepp här gällande tandvården. Som jag för övrigt kan säg att jag inte är nöjd med. Alls!! Inte hittills iaf.


Som jag skrivit tidigare så har jag vid upprepade tillfällen varit på besök hos tandläkaren, bl.a gjort en rotfyllning (vilket i sig inte är såå farligt som många som inte gjort det tror) o lite annat.

Såhär i efterhand har det kommit till min kännedom att tandläkaren är skyldig att ge mig både preliminär prisuppgift på vad behandlingen kommer att kosta. Dessutom, om det rör sig om upprepade besök, så är tandläkaren även skyldig att lämna en behandlingsplan där man kan få ta del av allt från vilken diagnos tandläkaren ställt till vilket material som kommer användas samt, såklart, ett cirkapris.

Mitt första besök var en akuttid efter att ha haft mördande tandvärk i några dagar och då fick jag reda på att det skulle behövas en rotfyllning.

Men fick jag någon ungefärlig kostnadsuppgift/behandlingsplan?? Icke!

Det nämndes inte ens en gång. Nu kanske ni är många som tycker att jag skulle ha tagit reda på saker själv, och jaa, det kanske jag borde ha gjort, men samtidigt är det nog väldigt, väldigt många som inte har en aning om sina rättigheter över huvudtaget och liksom jag, litar på sin tandläkare. Något jag nu fått bevisat för mig att det kan man inte göra!

Utöver detta så har man 300 kr./år från Försäkringskassan i tandvårdsbidrag. Här kan ni läsa lite mer om just tandvårdsbidraget, högkostnadsskyddet (som jag inte ens visste om och som tandläkaren också är SKYLDIG att dra av innan faktura utsänds. Innebär att referenskostnader utöver 3000 kr. betalar man 50% av), abonnemangsvård och lite annat som är jättebra att läsa på lite om innan man sätter sig i stolen på vilken mottagning man nu väljer.

Men ett mycket välmenat tips från min sida - jämför gärna olika mottagningar innan ni bestämmer er. Jag ångrar att jag inte gjorde det och känner mig väldigt felbehandlad. Det kan nog tyckas som en läjlig grej för en del, men faktiskt är det såhär - har man rättigheter så ska man banne mig se till att man får ta del av dom! Vad är det annars för mening?!

Dessutom har man mer rättigheter än man tror, åtminstone mer än jag trodde, så jag råder er att ögna igenom infon på Försäkringskassans hemsida (klicka på "Här" ovan så kommer ni direkt dit).

Om ni känner att ni blivit felbehandlade och det inte går att komma fram till någon lösning med er tandläkare så kan ni vända er antingen till Landstingets Patientnämnd (gällande Västerbotten i detta fall och om det är Folktandvården. Kan även kallas för Förtroendenämnd.), till Privattandläkarnas Förtroendenämnd (obs. att inte alla privattandläkare är anslutna men ni kan se på hemsidan vem som är ansluten eller ej) eller till Hälso- och sjukvårdens Ansvarsnämnd (HSAN).


Vet inte om det kom så mycket vettigt ur detta inlägg, men jag hoppas att det kanske kan komma att vara till hjälp för någon.

Har varit så upprörd idag och känt mig dum och lurad och detta är absolut inget jag bara kommer låta passera. Som sagt - har man rättigheter så ska man självklart stå upp för dom!

Är det något utöver det jag skrivit nu som ni undrar över så fråga gärna. Det jag inte vet tar jag reda på. Tycker att mycket är väldigt upp-o-ner i samhället och det värsta jag vet är att känna mig okunnig så att man faktiskt har möjligheten att inte spela snyggt med mig. Nej, nu ska jag läsa på det här i eftermiddag och sedan ta ställning till hur jag går vidare. Till att börja med ska jag avboka den undersökningstid som min tandläkare sa var "nödvändig" att göra om det var så att jag tänkte få nyttja tandvårdsbidraget (det som alla har, 300 kr/år från Försökringskassan) vilket var rent kvalificerat skitsnack. Någon sådan krävs inte alls!

Så än en gång, kolla upp så mycket ni kan innan ni gör ert val. Kan bli så otroligt mycket dyrare än vad som är nödvändigt.


Mäjligt att jag kommer uppdatera lite här sen men just nu behöver jag en paus.

Men kolla gärna länkarna här nedan också.


Tandläkarens ansvar gentemot dig som patient

http://www.forsakringskassan.se/privatpers/tandvard


Tandvårds- och läkemedelsverket (ansvarar för tandvårdsstödet)

http://www.tlv.se/tandvard/tandvardsstodet/



Nu är det dags för lite kaffe och senare blir det läsning av villkor, regler och lite annat skoj. :)


  

Ovido - Quiz & Flashcards